Te koop: Matt MacVittie’s Honda CB550 “Sapphire” uit 1977…
Als je één vintage Japanse motorfiets zou moeten kiezen om als basis te dienen voor een caféracerproject, zou het moeilijk zijn om de Honda CB550 te verbeteren. Hoewel de grotere CB750 duidelijk meer cilinderinhoud en vermogen had (68 versus 50 pk), zijn veel rijders het er toen en nu over eens dat de 550/4 een van die zeldzame, uitstekend uitgebalanceerde machines was in termen van kracht, gewicht en charme.
Onze vriend Ben Branch van Silodrome heeft de CB550 een “Goudlokje fiets” voor dit lieve karakter, terwijl een recente rit op een gerestaureerde CB550 zelfs het hart van diehard tweetaktliefhebber Steve Cooper van het Britse MoreBikes wist te verzachten:
“Ik zou graag willen zeggen dat dit mogelijk de beste van de vroege SOHC cam Honda fours is. Genoeg por om te kunnen wiebelen en een behoorlijke dagelijkse kilometerstand te kunnen volhouden, maar toch niet te omvangrijk of aangetast door overmatige massa. –MeerFietsen
Betreed onze nieuwe vriend Matt MacVittie (@macvittiemotorfietsen) uit Asheville, NC – een ingenieur en familieman die fietsen bouwt vanuit zijn garage en 100% van het werk zelf doet.
“Ik geef graag een moderne draai aan klassieke motorfietsen en maak leuke, betrouwbare en opvallende mobiele kunstwerken.”
Matt zegt dat hij voor zijn zevende build “de perfecte caféracer” wilde bouwen, dus kocht hij een CB550F Super Sport uit ’77 als donor.
“De 550F, bekend als de ‘Supersport‘-model had minder chroom op de brandstoftank, een lichtere vier-in-één uitlaat en een vijf centimeter lager stuur. Dit alles leidde tot een drooggewicht van 200 kg en een sportievere rit.” –Iconische motorfietsen
Bijgenaamd “Sapphire” vanwege de mooie blauwe verf, deze CB is een van die builds waarvan het silhouet en de kleurstelling precies goed zijn. Naarmate je dichterbij komt, zie je overal waar je kijkt details in overvloed. Van de op maat gemaakte externe vorkveren en de dubbele schijfconversie tot de handgemaakte eenmalige stalen zadelkuip en kuip: het niveau van denken en detail is hier uitzonderlijk.
Andere hoogtepunten zijn onder meer een pas herbouwde motor, dubbele Mikuni VM34-koolhydraten, Excel Takasago-velgen met roestvrijstalen spaken en geheel nieuwe elektronica met onderdelen van Motogadget, Dyna en Rick’s Electrics. Het is niet verrassend dat Matt ons verzekert dat “Sapphire” geweldig is om te rijden.
Het beste van alles is dat als je op zoek bent naar “de perfecte caféracer”, deze te koop is bij Iconische motorfietsen tot vrijdag 8 december om 13.00 uur EST. Kom langs en plaats een bod!
Hieronder praten we met Matt voor de volledige details over “Sapphire” – en blijf op de hoogte van zijn volgende build, binnenkort beschikbaar!
Honda CB550F Café Racer: interview met de bouwer
• Vertel ons alstublieft iets over uzelf, uw geschiedenis met motorfietsen en uw werkplaats.
Ik ben een familieman en ingenieur en in mijn vrije tijd bouw ik graag stoere fietsen. Al mijn builds zijn 100% door mij gebouwd in mijn garage. Ik geef graag een moderne draai aan klassieke motorfietsen en maak leuke, betrouwbare, opvallende mobiele kunstwerken.
• Vertel ons alstublieft iets over de fiets.
Dit is mijn 7e build. Het is een Honda CB550 uit 1977 met de naam ‘Sapphire’. Ik wilde de ‘perfecte caféracer’ bouwen. De voorkant is aangepast voor dubbele rotorremmen. Ik heb externe dempingsveren op maat laten maken voor de voorvork, waardoor de voorvering modern aanvoelt.
Ik heb een CL350-koplamp uit de jaren 60 achteraf gemonteerd en aangepast zodat er een LED-lamp in past. Vervolgens heb ik de standaard vorkafdekkingen aangepast om de voorste knipperlichten te huisvesten terwijl ik de draden verbergde en de bovenste drievoudige boom geschoren.
Ik heb met de hand een eenmalige stalen zitkuip / kap gemaakt die de brandstoftank omhelst.
Ik heb mijn eigen achterwaarts geplaatste steunen gemaakt van blokken aluminium. Ik heb een achterlicht-knipperlichtcombinatie netjes onder de motorkap kunnen verbergen.
De motor werd volledig herbouwd met geheel nieuwe pakkingen, o-ringen, vers geslepen cilinders en zuigerveren. De zuiger en nok zijn standaard. Het heeft Murray’s koolhydraten 4-2 carb ingesteld met Mikuni VM34 carburateurs.
De motor kreeg geheel nieuwe elektrische onderdelen van Motogadget, Dyna, Rick’s motorsport – waarvoor ik een op maat gemaakte kabelboom heb gebouwd. Ikon achterschokbrekers.
Dit alles staat op een aantal mooie Excel-velgen, Bridgestone Battlax BT45-banden en roestvrijstalen spaken. Afgewerkt in een saffierblauwe verf.
Rijvideo’s
Deze fiets is een genot om op te rijden!