Harde sportfietsen verkopen niet meer zoals vroeger, maar er is een nieuwe categorie van meer praktische, sportieve machines met minder strenge ergonomie ontstaan. Denk aan Kawasaki’s Ninja 650, Honda’s CBR650R en Suzuki’s GSX-8R. Je kunt nu de nieuw aangekondigde Daytona 660 van Triumph aan deze categorie toevoegen, en het is een zeer aantrekkelijke machine.
Met een prijs van $ 9.199 en een geclaimde 94 pk uit zijn driecilindermotor, overtreft de nieuwe Daytona 660 aanzienlijk de concurrentie, terwijl hij goedkoper is dan de GSX-8R en de CBR650R.
De cilinderinhoud van de nieuwe Daytona 660 is identiek aan die van de naakte Triumph Trident, maar de Daytona levert 13 pk meer dankzij verschillende wijzigingen, waaronder een nieuwe krukas, cilinderkop en nokkenassen. De nieuwe motor krijgt ook drie gasklephuizen, terwijl de Trident het doet met één enkel gasklephuis. De nieuwe motor draait hoger, maar levert verrassend genoeg hetzelfde koppel op een laag niveau als de Trident.
De Daytona 660 zou in maart bij de Amerikaanse dealers moeten staan. Hier is het persbericht van Triumph:Een legendarische naam herboren voor een nieuwe generatie – de geheel nieuwe middengewicht sportleider
- Opwindende drievoudige sportprestaties – 95 pk piekvermogen en 69 Nm piekkoppel
- Intuïtief, wendbaar sportief rijgedrag – met rijcomfort de hele dag
Triumph heeft voor 2024 een geheel nieuwe, drievoudig aangedreven middengewicht sportmotor onthuld. De Daytona 660 levert opwindende sportprestaties, dynamisch rijgedrag en de hoogste kwaliteit, capaciteiten en specificaties in zijn klasse.
De Daytona 660 is voorzien van een aanzienlijke evolutie van Triumph’s onderscheidende en unieke 660cc-driecilindermotor, nu met een piekvermogen van 95 pk en een maximumkoppel van 69 Nm, en biedt een soepele, responsieve en lineaire levering met de perfecte combinatie van koppel bij laag toerental, middentoerental en toptoerental. -einde macht. De Daytona 660 levert niet alleen 17% meer vermogen en 9% meer koppel dan de Trident, maar heeft ook een gloednieuwe uitlaat, waardoor een onmiskenbare sportsoundtrack ontstaat.
Het perfect uitgebalanceerde chassis en het intuïtieve, wendbare sportieve rijgedrag van de Daytona 660 worden gecombineerd met rijcomfort de hele dag door, dankzij hoogwaardige uitrusting, waaronder Showa upside-down 41 mm vorken met grote zuigers en Showa monoshock RSU met verstelbare veervoorspanning. De radiale remmen met vier zuigers, dubbele schijven van 310 mm en gevlochten remleidingen worden gecombineerd met de nieuwe Power 6-banden van Michelin.
Gecombineerd met een zithoogte van 810 mm, een smalle stand-over en een geoptimaliseerde positie van het stuur en de voetsteun, levert de Daytona 660 een opwindende en vertrouwenwekkende rit.
Om ervoor te zorgen dat rijders altijd het gevoel hebben dat ze de volledige controle hebben, is de Daytona 660 uitgerust met op de rijder gerichte technologie, waaronder drie rijmodi (Sport, Road en Rain) die de gasrespons en tractiecontrole-instellingen optimaliseren voor de omstandigheden, plus een nieuw Emergency Deceleration Warning-systeem dat activeert de alarmlichten om andere weggebruikers te waarschuwen tijdens krachtig remmen.
Het onmiskenbare Daytona-design-DNA is opnieuw vormgegeven met een frisse uitstraling voor een agressieve nieuwe houding en strakke lijnen. De opvallende dubbele LED-koplampen zijn voorzien van een centrale luchtinlaat en het minimale koetswerk benadrukt het atletische profiel, eindigend in een geprofileerd LED-achterlicht. Er zijn drie opvallende kleuropties beschikbaar, allemaal met een opvallende ‘660’ race-geïnspireerde graphic.
Zoals Triumph-klanten zouden verwachten, heeft de Daytona meer dan 30 originele Triumph-accessoires om de prestaties, het comfort, de stijl en de functionaliteit aan te passen, waaronder een A2-licentiekit, met een speciale gasgreep en een motorafstelling die het vermogen beperkt tot 35 kW.
Een onderhoudsinterval van 16.000 mijl, een garantie van twee jaar zonder kilometerbeperking en de sterke restwaarden van Triumph dragen bij aan het garanderen van concurrerende eigendomskosten, de laagste in zijn klasse.
Steve Sargent, Chief Product Officer van Triumph zei: “De 660 heeft alle instelling en wendbaarheid die je van de naam Daytona mag verwachten, en brengt de opwindende, bruikbare, real-world prestaties en het hele dag comfort met zich mee waar rijders vandaag de dag naar op zoek zijn . We zijn enthousiast over de impact die de Daytona 660 zal hebben op de groeiende middengewichtsportwereld.”
SPANNENDE SPORTPRESTATIES
Dankzij de perfecte combinatie van koppel bij lage toerentallen, opwindende topprestaties en een ongeëvenaard karakter, levert de Daytona’s triple 95 pk bij 11.250 tpm met een huiveringwekkende rode lijn bij 12.650 tpm. Meer dan 80 procent van zijn maximumkoppel van 69 Nm is beschikbaar vanaf slechts 3.125 tpm, wat responsieve, sportieve en volledig bruikbare prestaties oplevert. Door het koppel bij lage snelheden en de handelbaarheid van een twin te combineren met de vrij toerentalprestaties van een vier-in-lijn, heeft de motor een unieke drievoudige soundtrack, nog versterkt door de nieuwe uitlaat met 3-in-1-spruitstukken en een compacte, ondergemonteerde geluiddemper. met roestvrijstalen afwerking.
Het vermogen wordt moeiteloos geleverd via een soepele zesversnellingsbak en de Torque Assist-koppeling van Triumph zorgt voor een progressieve, lichte hefboomactie met een voor een groter bereik geoptimaliseerde koppelingshendel voor een beter bereik. Het ontwerp van de koppeling verbetert ook de controle over het achterwiel bij hard afremmen, voor soepel en zelfverzekerd bochtenintreden. De schakelassistent van Triumph is verkrijgbaar als accessoire voor snel en moeiteloos op- en terugschakelen zonder koppeling, en voor nog gemakkelijker rijden in de stad.
Voor rijders die hun Daytona-rit beginnen met een A2-rijbewijs, maakt een ombouwset met accessoires een vervangende gasgreep en een unieke motorafstelling mogelijk, die eenvoudig door een Triumph-dealer kan worden gemonteerd of teruggezet naar de standaard.
WENDBARE, DYNAMISCHE RIT
De nieuwe Daytona 660 profiteert van jarenlange racewinnende chassisontwikkeling, en daarmee
lichtgewicht sportframe, Showa 41 mm upside-down van topkwaliteit, voorvork met grote zuigers en een Showa achtervering, zorgt voor een gemakkelijke en wendbare rit. De achterwielophanging is ook voorzien van een aanpassing van de voorspanning, zodat de afstelling snel kan worden aangepast.
Lichtgewicht vijfspaaks gegoten aluminium wielen houden de rotatiemassa laag voor een nog responsiever rijgedrag en verbeterde veringsprestaties. Michelin’s nieuwe, hooggekwalificeerde Power 6-banden zijn standaard gemonteerd voor een zelfverzekerd weggedrag in natte en droge omstandigheden. Met dubbele radiale remklauwen met vier zuigers, gekoppeld aan lichtgewicht schijven van 310 mm en gevoed door gevlochten lijnen, plus een Continental ABS-modulator, heeft de Daytona 660 ook een uitstekend remvermogen en remgevoel.
RIJDERGERICHTE TECHNOLOGIE
De Daytona 660 beschikt over technologie die de rijervaring en veiligheid verbetert.
De ride-by-wire-gasklep zorgt voor een scherpe en nauwkeurige gasrespons en maakt ook drie rijmodi mogelijk; Sport, weg en regen. Elke modus biedt een andere gasrespons en niveau van tractiecontrole-interventie, waarbij de Sport-modus de meest reactieve gasrespons biedt voor volledige ritten op de weg of op circuitsessies. Het tractiecontrolesysteem kan ook worden uitgeschakeld via het instrumentenmenu voor rijders die de voorkeur geven aan volledige vrijheid van elektronische tussenkomst.
De multifunctionele instrumenten zijn voorzien van een TFT-kleurenscherm dat is geïntegreerd in een wit-op-zwart LCD-scherm. Compact en met een overzichtelijk ontwerp wordt alle rijderinformatie duidelijk weergegeven en is deze gemakkelijk af te lezen in verschillende lichtomstandigheden. Dit fraaie apparaat is compatibel met het als accessoire passende My Triumph Connectivity System, dat stapsgewijze navigatie en telefoon- en muziekinteractie mogelijk maakt. Alle functies worden duidelijk weergegeven op het TFT-scherm en worden bediend via de schakelapparatuur voor gebruiksgemak tijdens het rijden. CONTROLE & COMFORT
Met een pittig clip-on stuur boven het bovenste juk en haringen geplaatst voor de optimale balans tussen comfort en bochtenspeling, wordt de natuurlijke rijpositie van de Daytona 660 perfect beoordeeld om de feedback te geven die nodig is voor dynamisch sportief rijden met ruimte en comfort die nodig zijn voor lange dagen in het zadel. Bij lagere snelheden zorgen de perfect afgewogen bedieningselementen en de lichte besturing van de Daytona voor uitstekende controle in stedelijke omgevingen.
Gesplitste bestuurders- en duozadels, met een zithoogte van 810 mm en een smalle stand-over, maken de Daytona 660 hanteerbaar voor rijders van elk formaat. Er is ook een laag zadel als accessoire verkrijgbaar, waardoor de zithoogte met 25 mm wordt verlaagd tot slechts 785 mm.
MAAK DE DAYTONA 660 UW EIGEN
Er zijn meer dan 30 originele Triumph-accessoires verkrijgbaar, allemaal ontwikkeld naast de motorfiets, getest volgens dezelfde hoge normen en met dezelfde twee jaar garantie zonder kilometerbeperking.
Rijders die op zoek zijn naar een nog onderscheidendere race-paddockstijl kunnen kiezen voor een kleurgecodeerde zadelkap en een reeks prachtig ontworpen, machinaal bewerkte onderdelen, waaronder een olievuldop, voorgeboord voor slotbedrading, paddockstand-spoelen, bar-end finishers en een achterremreservoir.
Het My Triumph Connectivity System maakt eenvoudige en intuïtieve telefoon- en muziekbediening mogelijk, plus stapsgewijze navigatie, en is verkrijgbaar als accessoire op de Daytona 660. Triumph Shift Assist kan ook worden toegevoegd, waardoor schakelen zonder koppeling en volgas opschakelen mogelijk is. terugschakelen met automatische blip.
Andere toevoegingen zijn onder meer verwarmde handvatten, een USB-aansluiting onder de stoel en een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Er zijn ook een tanktas en een staartpakket verkrijgbaar, waarmee u nog eens 20 liter stijlvolle laadruimte krijgt.
Nieuwe beveiligingsaccessoires, afhankelijk van beschikbaarheid per markt, zijn onder meer het Triumph Protect+ alarmsysteem en de Triumph Track+ tracker met 24/7 monitoring, evenals een uitgebreid assortiment sloten.
OP DE WEG
Klanten kunnen meer informatie vinden op triomfmotorfietsen.nl of plaats een bestelling bij hun plaatselijke Triumph-dealer, waarna de fietsen vanaf eind maart 2024 bij de dealers aankomen.
SPECIFICATIES
MOTOR EN TRANSMISSIE
CHASSIS
U kunt alle reacties op dit bericht volgen via de RSS 2.0-feed. U kunt naar het einde gaan en een reactie achterlaten. Pingen is momenteel niet toegestaan.