Te koop: Ultra-zeldzame MV 750S America van Moto Borgotaro…
Vier jaar nadat de gebroeders Wright hun historische vlucht bij Kitty Hawk maakten, bouwde graaf Giovanni Agusta zijn eerste vliegtuig, de AG. 1 tweedekker. In 1923 richtte de graaf zijn eigen vliegtuigbedrijf op, Costruzioni Aeronautiche Giovanni Agusta SA, eenvoudigweg bekend als ‘Agusta’.
Een tijdlang bloeide het luchtvaartbedrijf. Na de Tweede Wereldoorlog verbood vredesverdragen Italië echter om vliegtuigen te produceren, dus richtte graaf Domenico Agusta – zoon van wijlen graaf Giovanni – zich op de productie van motorfietsen en richtte in 1945 MV Agusta op.
In de eerste 30 jaar van zijn bestaan kon het Italiaanse motormerk bogen op maar liefst 37 Grand Prix-kampioenschappen.
“De racegeschiedenis van het merk MV Agusta wordt tegenwoordig vaak vergeten, maar van 1952 tot 1973 wonnen ze 37 wereldkampioenschappen wegracen, waaronder 16 500cc-titels in slechts 18 jaar – een record dat nog steeds staat en er niet naar uitziet binnenkort kapot gaan.” –Silodroom
Net als bij Vincent vertaalden de records en racesuccessen zich echter niet meteen in geweldige verkopen. In 1974 was MV Agusta in financiële problemen geraakt. Dat jaar reisden de Amerikaanse MV Agusta-importeurs Chris Garville en Jim Cotherman naar Varese, Italië, waar ze het bedrijf ervan overtuigden een limited edition van de MV 750 Sport voor de Amerikaanse markt te produceren.
De 750S was begin jaren 70 al de duurste Italiaanse sportmotorfiets, met minder dan 600 handgebouwde modellen die tussen 1970 en 1975 werden geproduceerd. Volgens de legende stond graaf Agusta er zelfs op dat de motor een cardanaandrijving zou hebben, zodat de kapers niet konden concurreren met zijn kettingaangedreven fabrieksracers.
“De MV heeft een kwaliteit die bijna elke andere machine ontbeert. De aantrekkingskracht van de motorfiets ligt geheel in de rauwe, bijna grove aantrekkingskracht van pure snelheidsgeschiktheid.” –Cycle Wereld1973
De 750S America, geïntroduceerd in 1975, zou de lat aanzienlijk hoger leggen, zowel qua stijl als qua prestaties.
“De ‘America’-editie van de 750S ging nog een stap verder en introduceerde meer vermogen en een opvallend ontwerp voor een straatlegale GP-motor. Tegenwoordig geldt het als een van de hoogtepunten van het ontwerp en de geschiedenis van MV-motorrijden.” –Moto Borgotaro
De Sport America was niet zomaar een ontwerpoefening. De motor had een 2 mm grotere boring, wat resulteerde in een cilinderinhoud van 789 cc (vergelijk dit met de 743,3 cc van de reguliere 750S) en een vermogen van 75 pk bij 8500 tpm. De hoekige vormgeving was ontleend aan de racefietsen van MV, en de America bood functies volgens Amerikaanse specificaties, zoals een shifter aan de linkerkant, richtingaanwijzers en luchtfilters.
“Een staande kwartmijl van 13,06 seconden met een eindsnelheid van 170,14 km/u werd bereikt door Fiets magazine toen ze de fiets halverwege de jaren zeventig testten, en de topsnelheid werd geschat op 210,4 km per uur. –Silodroom
De zandgegoten DOHC-motor van de Sport America had vier afzonderlijk verwijderbare cilinders van aluminiumlegering die aan een krukasblok waren bevestigd, en het vermogen werd geleverd via een gesloten aandrijfas.
De MV Agusta 750 Sport America uit 1975 die je hier ziet, is een van de slechts 200 exemplaren die in het eerste productiejaar zijn geproduceerd, en het is toevallig frame #009 – de eerste die in Amerika arriveert!
“De eerste die buiten de MV Agusta-familie werd geleverd, met framenummers 001-008 die naar verluidt naar VIP’s van het bedrijf in Europa zouden gaan, waaronder racelegende Giacomo Agostini. Dit exemplaar, frame #009, werd nieuw geleverd aan de enige Amerikaanse importeur van MV Agusta, Commerce Overseas Corporation uit Elmsford, New York, waar het diende als testlening voor motortijdschriften als Cycle, Big Bike, Motor Cycle World, en later werd gebruikt in een displaycapaciteit op verschillende tentoonstellingen en beurzen.” –Moto Borgotaro
De motorfiets bleef tot 1984 onder de hoede van de eerder genoemde Amerikaanse importeur Chris Garville van Commerce Overseas Corporation, toen het eigendom werd overgedragen aan zijn broer in Californië. In 1990 werd hij verhandeld aan wijlen Perry Bushong, een meestermonteur, restaurateur en MV Agusta-dealer in Fort Worth, Texas. Perry verkocht de fiets aan een van zijn oude winkelhanden – een man die zich levendig herinnert de eerste keer dat hij een klant achter de winkel zijn Sport America hoorde draaien.
“Ik moest laten vallen waar ik mee bezig was om te gaan kijken wat het was, omdat het gewoon zo’n heerlijk geluid was.” –Klassieke motorfietsen
In 2014 onderging de motor een twee jaar durende renovatie door de eerder genoemde MV-legende Perry Bushong – zijn laatste restauratie. Nu is deze 750S dat wel te koop op Bring a Trailer via onze vriend Peter Boggia en zijn team bij Moto Borgotaroeen boetiekdealer van hoogwaardige exotische motorfietsen, gevestigd in New York en Milaan.
Hij wordt aangeboden met de werkplaats- en gebruikershandleidingen, onderdelenlijsten, speciaal gereedschap, verzend- en eigendomsgegevens, marketingbrochures, kopieën van publicaties waarin de motorfiets verscheen, renovatiegegevens, verwijderde onderdelen en reserveonderdelen, en een schone Californische titel op naam van de verkoper. . Er zit zelfs een oud “MV 750” California-kenteken bij!
Meer details
- Drie eigenaren na een nieuwe restauratie op expertniveau, uitgevoerd door Perry Bushong
- 789cc DOHC inline-vier
- Transmissie met vijf versnellingen
- Zitting van zwart suède
- Clip-on stuur
- Voetbedieningen naar achteren geplaatst
- Borrani lichtmetalen velgen
- Scarab schijfremmen voor
- Ceriani-vork
- Verstelbare Sebac-schokken
- Aluminium cilinderkop en cilinders
- (4) Dell’Orto VHB carburateurs
- 4-in-4 Kay’s Engineering uitlaatsysteem
De motor wordt ook geleverd met speciaal gereedschap, werkplaatshandleidingen, kopieën van tijdschriften waarin de motor verscheen, een oud California “750 MV” kentekenplaat en veel reserveonderdelen.
Deze MV Agusta 750S America staat te koop op Bring a Trailer.
Veilinglink
Detailsgalerij
Volg Moto Borgotaro
Web: motoborgotaro.com
Instagram: @motoborgotaro
Deze MV Agusta 750S America staat te koop op Bring a Trailer.
Veilinglink
Meer van Moto Borgotaro