Door deze site te gebruiken, gaat u akkoord met het Privacybeleid en de Gebruiksvoorwaarden.
Accept
Hayabusaclubbelgie.beHayabusaclubbelgie.beHayabusaclubbelgie.be
Font ResizerAa
  • Home
  • Rijtips
  • Motornieuws
  • Uitstekende motorfiets
  • Elektrische motorfietsen
Reading: MV Agusta 750 Sport Amerika – BikeBound
Share
Font ResizerAa
Hayabusaclubbelgie.beHayabusaclubbelgie.be
Search
  • Home
  • Rijtips
  • Motornieuws
  • Uitstekende motorfiets
  • Elektrische motorfietsen
©2024 Hayabusaclubbelgie.be Alle rechten voorbehouden.
Hayabusaclubbelgie.be > Blog > Uitstekende motorfiets > MV Agusta 750 Sport Amerika – BikeBound
Uitstekende motorfiets

MV Agusta 750 Sport Amerika – BikeBound

Francis
Last updated: January 18, 2024 6:46 am
Francis Published September 16, 2023
Share
SHARE

Te koop: Ultra-zeldzame MV 750S America van Moto Borgotaro…

Vier jaar nadat de gebroeders Wright hun historische vlucht bij Kitty Hawk maakten, bouwde graaf Giovanni Agusta zijn eerste vliegtuig, de AG. 1 tweedekker. In 1923 richtte de graaf zijn eigen vliegtuigbedrijf op, Costruzioni Aeronautiche Giovanni Agusta SA, eenvoudigweg bekend als ‘Agusta’.

Agusta AG.1 tweedekker

Een tijdlang bloeide het luchtvaartbedrijf. Na de Tweede Wereldoorlog verbood vredesverdragen Italië echter om vliegtuigen te produceren, dus richtte graaf Domenico Agusta – zoon van wijlen graaf Giovanni – zich op de productie van motorfietsen en richtte in 1945 MV Agusta op.

In de eerste 30 jaar van zijn bestaan ​​kon het Italiaanse motormerk bogen op maar liefst 37 Grand Prix-kampioenschappen.

“De racegeschiedenis van het merk MV Agusta wordt tegenwoordig vaak vergeten, maar van 1952 tot 1973 wonnen ze 37 wereldkampioenschappen wegracen, waaronder 16 500cc-titels in slechts 18 jaar – een record dat nog steeds staat en er niet naar uitziet binnenkort kapot gaan.” –Silodroom

De brandstoftank van deze 750S America is versierd met een grafische afbeelding met 37 sterren die symbool staat voor de 37 wereldkampioenschappen van de MV Agusta, evenals de duidelijk gecoate handtekening van wijlen F1- en Grand Prix-racer John Surtees, die de tank signeerde tijdens de 1994 BMW Battle Of The Legends-evenement in Daytona, Florida.

Net als bij Vincent vertaalden de records en racesuccessen zich echter niet meteen in geweldige verkopen. In 1974 was MV Agusta in financiële problemen geraakt. Dat jaar reisden de Amerikaanse MV Agusta-importeurs Chris Garville en Jim Cotherman naar Varese, Italië, waar ze het bedrijf ervan overtuigden een limited edition van de MV 750 Sport voor de Amerikaanse markt te produceren.

MV Agusta 750S

De 750S was begin jaren 70 al de duurste Italiaanse sportmotorfiets, met minder dan 600 handgebouwde modellen die tussen 1970 en 1975 werden geproduceerd. Volgens de legende stond graaf Agusta er zelfs op dat de motor een cardanaandrijving zou hebben, zodat de kapers niet konden concurreren met zijn kettingaangedreven fabrieksracers.

“De MV heeft een kwaliteit die bijna elke andere machine ontbeert. De aantrekkingskracht van de motorfiets ligt geheel in de rauwe, bijna grove aantrekkingskracht van pure snelheidsgeschiktheid.” –Cycle Wereld1973

De 750S America, geïntroduceerd in 1975, zou de lat aanzienlijk hoger leggen, zowel qua stijl als qua prestaties.

“De ‘America’-editie van de 750S ging nog een stap verder en introduceerde meer vermogen en een opvallend ontwerp voor een straatlegale GP-motor. Tegenwoordig geldt het als een van de hoogtepunten van het ontwerp en de geschiedenis van MV-motorrijden.” –Moto Borgotaro

De Sport America was niet zomaar een ontwerpoefening. De motor had een 2 mm grotere boring, wat resulteerde in een cilinderinhoud van 789 cc (vergelijk dit met de 743,3 cc van de reguliere 750S) en een vermogen van 75 pk bij 8500 tpm. De hoekige vormgeving was ontleend aan de racefietsen van MV, en de America bood functies volgens Amerikaanse specificaties, zoals een shifter aan de linkerkant, richtingaanwijzers en luchtfilters.

“Een staande kwartmijl van 13,06 seconden met een eindsnelheid van 170,14 km/u werd bereikt door Fiets magazine toen ze de fiets halverwege de jaren zeventig testten, en de topsnelheid werd geschat op 210,4 km per uur. –Silodroom

 

De zandgegoten DOHC-motor van de Sport America had vier afzonderlijk verwijderbare cilinders van aluminiumlegering die aan een krukasblok waren bevestigd, en het vermogen werd geleverd via een gesloten aandrijfas.

De MV Agusta 750 Sport America uit 1975 die je hier ziet, is een van de slechts 200 exemplaren die in het eerste productiejaar zijn geproduceerd, en het is toevallig frame #009 – de eerste die in Amerika arriveert!

“De eerste die buiten de MV Agusta-familie werd geleverd, met framenummers 001-008 die naar verluidt naar VIP’s van het bedrijf in Europa zouden gaan, waaronder racelegende Giacomo Agostini. Dit exemplaar, frame #009, werd nieuw geleverd aan de enige Amerikaanse importeur van MV Agusta, Commerce Overseas Corporation uit Elmsford, New York, waar het diende als testlening voor motortijdschriften als Cycle, Big Bike, Motor Cycle World, en later werd gebruikt in een displaycapaciteit op verschillende tentoonstellingen en beurzen.” –Moto Borgotaro

Cycle Magazine (mei 1975) met de 750S America op de cover.

De motorfiets bleef tot 1984 onder de hoede van de eerder genoemde Amerikaanse importeur Chris Garville van Commerce Overseas Corporation, toen het eigendom werd overgedragen aan zijn broer in Californië. In 1990 werd hij verhandeld aan wijlen Perry Bushong, een meestermonteur, restaurateur en MV Agusta-dealer in Fort Worth, Texas. Perry verkocht de fiets aan een van zijn oude winkelhanden – een man die zich levendig herinnert de eerste keer dat hij een klant achter de winkel zijn Sport America hoorde draaien.

“Ik moest laten vallen waar ik mee bezig was om te gaan kijken wat het was, omdat het gewoon zo’n heerlijk geluid was.” –Klassieke motorfietsen

In 2014 onderging de motor een twee jaar durende renovatie door de eerder genoemde MV-legende Perry Bushong – zijn laatste restauratie. Nu is deze 750S dat wel te koop op Bring a Trailer via onze vriend Peter Boggia en zijn team bij Moto Borgotaroeen boetiekdealer van hoogwaardige exotische motorfietsen, gevestigd in New York en Milaan.

Hij wordt aangeboden met de werkplaats- en gebruikershandleidingen, onderdelenlijsten, speciaal gereedschap, verzend- en eigendomsgegevens, marketingbrochures, kopieën van publicaties waarin de motorfiets verscheen, renovatiegegevens, verwijderde onderdelen en reserveonderdelen, en een schone Californische titel op naam van de verkoper. . Er zit zelfs een oud “MV 750” California-kenteken bij!

Meer details

  • Drie eigenaren na een nieuwe restauratie op expertniveau, uitgevoerd door Perry Bushong
  • 789cc DOHC inline-vier
  • Transmissie met vijf versnellingen
  • Zitting van zwart suède
  • Clip-on stuur
  • Voetbedieningen naar achteren geplaatst
  • Borrani lichtmetalen velgen
  • Scarab schijfremmen voor
  • Ceriani-vork
  • Verstelbare Sebac-schokken
  • Aluminium cilinderkop en cilinders
  • (4) Dell’Orto VHB carburateurs
  • 4-in-4 Kay’s Engineering uitlaatsysteem

De motor wordt ook geleverd met speciaal gereedschap, werkplaatshandleidingen, kopieën van tijdschriften waarin de motor verscheen, een oud California “750 MV” kentekenplaat en veel reserveonderdelen.

 

Deze MV Agusta 750S America staat te koop op Bring a Trailer.

Veilinglink

 

Detailsgalerij

Volg Moto Borgotaro

Web: motoborgotaro.com
Instagram: @motoborgotaro

 

Deze MV Agusta 750S America staat te koop op Bring a Trailer.

Veilinglink

 

Meer van Moto Borgotaro

 

Contents
Meer detailsDetailsgalerijVolg Moto BorgotaroMeer van Moto Borgotaro

You Might Also Like

Honda CB550 “Saffier” – BikeBound

Top 10 veilingfietsen – BikeBound

Suzuki GS550 Resto-Customs – BikeBound

MV Agusta 750 Sport Amerika – BikeBound

Share This Article
Facebook Twitter Email Print
Leave a comment

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Follow US

Find US on Social Medias
FacebookLike
TwitterFollow
YoutubeSubscribe
TelegramFollow

Weekly Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form]
Popular News
Uitstekende motorfiets

Top 10 veilingfietsen – BikeBound

Francis Francis November 8, 2023
Beheersing van de middelgrote chaos: beste supersportmotorfietsen in 2023
De betekenis van Rev’it Kriega-rugzakken voor motorrijders
Triumph introduceert verrassend krachtige Daytona 660 tegen een zeer concurrerende prijs « MotorcycleDaily.com – motorfietsnieuws, hoofdartikelen, productrecensies en fietsrecensies
Tom Toparis gaat met Stop & Seal Superbike racen in ASBK
- Advertisement -
Ad imageAd image
Global Coronavirus Cases

Confirmed

0

Death

0

More Information:Covid-19 Statistics

Over ons

Welkom bij HayabusaClubBelgie.be, waar motorliefhebbers zich verenigen. Duik in de wereld van snelheid, kracht en passie. Ga met ons mee voor spannende ritten, deskundige inzichten en het nieuwste op het gebied van motorrijden.
De betekenis van Rev’it Kriega-rugzakken voor motorrijders
January 18, 2024
Update Dakar Future Mission 1000 deelnemers | thepack.nieuws | HET PAK
January 18, 2024
Hoe direct je motor verzekeren: een gids
March 30, 2024
Verge Motorcycles introduceert Starmatter Vision & Dash op de vernieuwde TS Ultra | thepack.nieuws | HET PAK
January 18, 2024
7 must-have gadgets voor motorliefhebbers
January 18, 2024
Suzuki GS550 Resto-Customs – BikeBound
January 18, 2024
©2024 Hayabusaclubbelgie.be Alle rechten voorbehouden.
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?