Magische middengewichten: twee Suzuki GS550’s uit Polen…
In 1977 introduceerde Suzuki de GS550, een kleinere broer of zus van de GS750. Cycle Wereld genaamd “een lenige en warmbloedige tijger die onze keuze is voor Beste van het Ras, 750 cc, en een solide kanshebber voor Beste van de Show, 1977.” Dat is lastig voor een klein broertje, maar de GS550 bewees al snel zijn kwaliteiten als capabele, leuke middengewichtkandidaat:
“Suzuki’s 550 Four gaat snel, ziet er fantastisch uit en stopt hard.” –Fiets1977
Hoewel de GS550 niet de flitsende en regelrechte sex-appeal had van de krachtige tweetakt- of viercilinder-litermotoren uit die tijd, liep hij wel snellere kwart mijlen dan zowel de Honda CB550 als Suzuki’s eigen tweetakt GT550. Al met al is het een van die goed afgeronde, uitstekend uitgebalanceerde vintage fours waar eigenaren en rijders van zijn gaan houden.
“Gemakkelijk te rijden en veel plezier, je haalt een snelheid van meer dan 160 km/u als je een doodswens hebt, en je kunt de voorkant vrij gemakkelijk optillen.” –Fietschat
Onlangs hoorden we van Maciek uit Polen Marfil Moto, die een kleine werkplaats heeft waar hij daarnaast werkt om vintage motorfietsen een tweede leven te geven. Toen een klant en vriend hem een paar GS550’s bracht voor renovatie, overtuigde Maciek zijn vriend om groen licht te geven voor een paar aangepaste aanpassingen, terwijl de lijnen, het silhouet en de charme van de originele machines behouden bleven.
Maciek deed al het werk zelf. De motoren werden volledig onderhouden, geglazuurd en gepolijst, terwijl de frames een gladde pianozwarte poedercoating kregen.
De carrosserie is opnieuw gespoten in de kleur snoepblauwgroen en grijs/zwart, en Maciek heeft de vorm van de stoelen gewijzigd, waarbij het schuim opnieuw is bekleed met zwart suède en vintage leer.
Hij heeft de ophanging geüpgraded met progressieve veren en de wielen opnieuw voorzien van nieuwe roestvrijstalen spaken, waarbij de velgen zijn omwikkeld met modern Metzeler-rubber. Hij minimaliseerde de kabelboom en rustte de fietsen uit met handgebogen spruitstukken en een roestvrijstalen uitlaat.
Over het geheel genomen zijn dit twee prachtige Suzuki 550’s die eruitzien alsof ze net van de showroomvloer zijn gerold, versierd met doordachte upgrades en kleuren zoals limited edition-specials rechtstreeks uit de late jaren 70. Dan is er de rijervaring:
“De ervaring van het rijden op een gerestaureerde motorfiets die meer dan 40 jaar oud is, is als een tijdreis naar de jaren van onze eerste motoravonturen.”
Hieronder interviewen we Maciek voor de volledige details en het achtergrondverhaal over deze prachtige GS550’s.
Suzuki GS550: interview met bouwer
• Vertel ons alstublieft iets over uzelf, uw geschiedenis met motorfietsen en uw werkplaats.
Hallo, ik ben Maciek. Ik kom uit Polen, waar ik dagelijks in de gezondheidszorg werk. In mijn vrije tijd ben ik dol op oude motorfietsen, wat mij ertoe aanzette mijn kleine werkplaats op te zetten waar ik ze een tweede leven geef.
• Wat is het merk, model en bouwjaar van de donorfiets?
SuzukiGS550, 1978.
• Waarom is deze fiets gebouwd en wat is het ontwerpconcept?
Op een dag bracht mijn klant, een vriend van mij, twee oude GS550’s naar de werkplaats. Hij vroeg of ik zijn fiets kon opknappen, met behoud van de originele lijnen, maar op mijn aandringen gaf hij groen licht om enkele aangepaste wijzigingen aan de fietsen aan te brengen.
• Welk maatwerk is er verricht?
De motor heeft een volledige onderhoudsbeurt gehad, geglazuurd en gepolijst, vernieuwd samen met de carburateurs en alle afdichtingsmiddelen.
Het frame is in de originele staat gepoedercoat in zwarte pianokleur.
Andrew koos voor een snoepblauwgroene verfkleur met een vleugje zwart op de tank en de achterstaart. De tweede motorfiets was zwart geverfd met een vleugje grijs. Ik heb het profiel van het schuim in de zitting veranderd en deze is bekleed met vintage zwart leer en zwart suède.
De ophanging is geüpgraded met progressieve veren. De velgen zijn vervangen door nieuwe gevlochten RVS spaken en nieuwe Metzeler banden.
De fietsen kregen ook handgebogen spruitstukken en een roestvrijstalen uitlaat.
Het elektrische systeem is aangepast en verkleind.
• Kun je ons vertellen hoe het is om op de voltooide fiets te rijden?
De ervaring van het rijden op een gerestaureerde motorfiets van meer dan 40 jaar oud is als een tijdreis naar de jaren van onze eerste motoravonturen.
• Is er tijdens deze bouw iets gedaan waar u bijzonder trots op bent?
Ik ben vooral trots op het vakmanschap dat ik heb geleverd. Ondanks de hoeveelheid werk heb ik dit project op eigen kracht kunnen voltooien.
• Is er iemand die je wilt bedanken?
Allereerst wil ik mijn familie, vrienden en mijn patiënten bedanken voor de hoeveelheid tijd die ik in het GS550-project heb kunnen steken.
Fietsengalerij